SEVENDE AROMAS BLOGI

Eero Niskanen CEO

Eero Niskanen toi tuoksumarkkinoinnin Suomeen vuonna 2005.

TUOKSUMARKKINOINTI SUOMESSA –

TÄSTÄ SE KAIKKI ALKOI

Olen Eero Niskanen, neljän aikuisen lapsen isä Helsingistä. Minulla on takana pitkä ura markkinoinnin parissa ja yrittäjänä Suomessa. Tuoksumarkkinointi on ollut päätoimialani jo yli 15 vuotta.

Mietimme pitkään, miten saisimme hengitysilman mukaan markkinointiin. Huomasimme tuoksujen vaikuttavan ajatuksiin, nälkään, mielikuviin ym. Ennen kaikkea tuoksujen luoma muistijälki huomattiin ja koettiin tärkeäksi.

HAJUKONE, TUOKSUKONE VAI MIKÄ?

Vuonna 2005, minulle tarjottiin Ranskasta ensimmäistä tuoksulaitetta. Se oli päällisin puolin hieno laite ja sillä uskottiin saavan lisättyä ostoviihtyvyyttä erilaisissa kohteissa. Tuoksujen voimaa mielihyvän tuottajana ei kyseenalaistettu ja asia päätettiin ottaa työn alle.

Mietin silloin miten kertoisin asiasta mahdollisille asiakkaille ja millä nimillä ylipäätään. Keitä asiakkaat voisivat olla ja miten suomalaiset reagoisivat tuoksuihin?

Hajukone, tuoksukone vai mikä? Hajua myymäläänne? Sitten lamppu syttyi ja suomen kieli sai uuden sanan: ”tuoksumarkkinointi”.

Se istui hyvin ajatukseeni toiminnasta ja sen aikaansaama kiinnostus oli kova. Idea oli täydellinen, mutta tekniikan kehittäminen vaatisi vielä runsaasti kilometrejä.

Ongelmaksi muodostui alkutaipaleella laitteiden toimittaja. Ranskassa asuva britti, joka teki savesta erilaisia tuoksuvia palikoita.

Retroscent-tuoksukone

Ensimmäinen tuoksulaitteemme vuonna 2006.

Teollisuus toimitti muutamia erilaisia tuoksuja hänelle ja niistä tehtiin sitten historiallisia alan ensimmäisiä tuoksulaitteen ”sydämiä”. Ongelma oli, ettei kahta kertaa saatu aikaan samanlaista tuotetta ja osa meni niistä suoraan roskikseen. Eli olimme takaisin lähtöpisteessä. Periksi antaminen ei tullut kysymykseenkään ja aloitimme tutkimustyön. Tuote oli saatava kuntoon, koska kysyntää oli.

Otin yhteyttä Hollannin jälleenmyyjään ja heillä oli samanlaisia kokemuksia britistä ja myös samat ongelmat. Päätimme aloittaa yhdessä oman kehityshankkeen ja tehdä tuoksulaitteen, jollaista ei ennen oltu tehty tai nähty. Hollannissa toimi yksi suurimmista tuoksutehtaista Euroopassa ja saimme sieltä erittäin laadukkaita tuoksuja ja aina samaa hyvää ja tasaista laatua.  Laitteessa riitti tehoa, vaikka miten suurien tilojen tuoksuttamiseen.

Kolme Retroscent-tuoksukonetta

”Linnunpönttö” syntyi Rotterdamin muotoiluoppilaitoksen aikaansaannoksena.

Laitteessa käytettiin tuoksunesteitä, jotka olivat täydellisiä ja nimensä mukaisia tuoksuja. Tuoksu ei voi koskaan olla esim. melkein omena tai melkein mansikka.

Hajuaistia ei niin vain huijata

Ihmisen hajuaistia ei voi huijata ja se huomaa pienenkin eron.

Alkoi kokonaisen aistin kaappaaminen työkaluksi ja uuden markkinointialan kehittäminen. Emme silloin tienneet, että ala olisi joskus kasvavin markkinointimuoto maailmassa. Ideamme oli raikastaa tiloja, luoda herkullisuutta muoviin pakattujen tuotteiden ympärille kauppoihin ja palauttaa miellyttävä ostoympäristö.

Tuoksuilla voitiin myös poistaa ikäviä hajuja erilaisista kohteista. Tajusimme olevamme ison äärellä.

Tutkimus tuoksujen käytön tehosta markkinoinnissa lisääntyi ja imimme kaiken tiedon irti mitä siitä oli tarjolla.

Seuraavissa kirjoituksissani kerron lisää tuoksumarkkinoinnin saloista ja sen johtamisesta aistimarkkinointiin.

Ota yhteyttä

Räätälöimme yli 15 vuoden ammattitaidolla brändiisi sopivan aistimaailman.
Pyydä tarjous tai kutsu meidät kertomaan lisää aistimarkkinoinnista.